Forrás: as360.net |
Az első menetiránynak háttal használható gyermekülés szülőatyja Bertil Aldman volt. Bizony-bizony Svédországban már 1963-ban megszületett a modern gyermekülés. A svéd Volvo autógyár Bertil Aldman nyomán hirdette, hogy 3 év alatti gyermekeknek legbiztonságosabb menetiránynak háttal utazni a gyermekülésben. (Csendesen megjegyzem, hogy ezzel szemben az Egyesült Államok 2011-ben módositotta ajánlását 1 éves korról 2 éves korra. Több, mint 40 évecske telt el és még mindig csak 2 évesnél tartanak.) 1965 óta Svédországban ez az ajánlás a szülők számára, főként az elmúlt 25 évben népszerűsitették, hogy a menetiránynak háttal való utazás megmentheti a gyermek életét. A svéd szülők többsége hallgat is a tanácsra és igyekeznek gyermeküket minél tovább, de legalább 4 éves korig menetiránynak háttal bekötött gyermekülésben utaztatni. Bár az európai törvények engedélyezik a menetiránnyal megegyező gyermekülés használatot, ennek ellenére Svédországban nem igen lehet 3 év alatti gyermeket menetiránnyal megegyezően bekötve látni. Ez a tendencia eltér a többi európai országtól, egyetlen kivétel Norvégia. A legtöbb európai országban nem követik ezt a javaslatot sajnálatos módon.
2011 április óta az Egyesült Államok is változtatott álláspontján és az új ajánlás szerint 2 éves korig javasolja a gyermekülések menetiránynak háttal történő bekötését vagy ameddig a gyermek el nem éri a gyermekülés maximális súly- és/vagy magasság határát. Ezt az utat az előző részben emlitett nagypapa, Jim Peralta járta ki, népszerűsitve mindenhol a menetiránynak háttal való bekötés előnyeit és ellenpéldaként felhozva unokája balesetét, amely szerencsével határos módon felépüléssel végződött.
Hogy mennyire van igazuk a svédeknek? Ime: 1992 és 1997 júniusa között 9 gyermek vesztette életét súlyos autóbalesetben. Magyarországon 1990-ben 107 gyermek halt meg közúti balesetben, 2006-ban 27 gyermek vesztette életét autóbalesetben*. Bár a számok Magyarországon is csökkentek, de hatalmas távolságra van a svéd adattól.
Igazából nem találtam meg egyenlőre a magyar ajánlást. A legtöbb oldal csak azzal foglalkozik, hogy meddig kell bekötni a gyermekeket gyermekülésbe, de hogy hogyan, melyik irányba, azt meg sem emliti. Leszámitva az anyósülést, ahol kikapcsolt légzsák esetén szigorúan menetiránynak háttal utaztatható a KRESZ szabályai szerint. Sem a Gyerekülés szakáruház honlapján, sem a Gyermekülésshop oldalán nem találtam részletes információt a bekötés módjáról. Utóbbi javára legyen mondva a következő ajánlás "Egy kisbabát 9 kg testsúlyig menetiránynak háttal kell szállítani.
Tanácsos, a lehető legkésőbbi időpontban a bébit a következő
gyerekülésbe átültetni, mert a babának a menetiránynak háttal való
szállítás a legbiztonságosabb. Csak ha a bébi a feje búbjával a hordozó
szélét eléri, jött el az idő, hogy a következő méretű autósülésbe
átültessük. A lábak hossza egyáltalán nem lényeges.
A menetiránnyal egyező irányba néző gyereküléseknél ügyeljen arra, hogy a
gyermek feje ne dőljön ki az ülésből, hogy a fejet a fejtámla
optimálisan védeni tudja." Sajnos ez igy kevés, holott a kulcsszó szerepel benne "a menetiránynak háttal való szállitás a legbiztonságosabb".
A kreszforum.hu oldalon ez az érdekes irás található: "Első ülésen gyermekülés csak háttal szerelhető be, és csak ha nincs légzsák, vagy kikapcsolták azt. 150 centiméteres magasság alatt gyermek másként nem szállítható az
első ülésben. - ez idáig stimmel, de a zárójelben jön az érdekes rész. (A tapasztalat az, hogy a menetiránnyal szemben beszerelt
gyerekülésben maximum pár hónapos koráig fér el így a gyermek.) Na már most a menetiránnyal szemben beszereltet értsük úgy, hogy háttal, de a maximum pár hónapos kor akkor sem stimmel sehogy. Mégis ilyen irással találkozhatunk sok helyen. Könyörgöm, ha valaki már erről ir, miért nem néz utána a dolgoknak? Kapható 18 kg-ig menetiránynak háttal beköthető gyermekülés és az biztos, hogy egy 18 kg-os gyermek már nem pár hónapos. Azt azért beleirták, hogy a vezetőülésre nem köthető be gyermekülés. Ez tényleg nagyon hasznos, komoly információ. Az irás legutolsó mondata: "A KRESZ 2010-es módosítása kiemeli, hogy nem elég a gyermeket a
gyermekülés pántjaival rögzíteni, hanem a gyermekülést is rögzíteni kell
a járműben található biztonsági övhöz, vagy a rögzítési pontokhoz
(Isofix)." Erre mást nem tudok irni, csak azt, hogy ez siralmas.
* Az adatok a www.totalcar.hu oldalról származnak
Képek: www.carseat.se
Képek: www.carseat.se
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése